آقای مهندس

  • تاریخ : ۷ام تیر ۱۳۹۷

کن نیوز- امیرحسین جعفرآبادی- در گزارشی که سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) منتشر کرد سال ۲۰۱۷ از نظر امنیت پرواز یکی از موفق ترين سال های آقای مهندس با تنها ۶ حادثه مرگبار و ۱۹ کشته بوده است. اين در حاليست كه سال ۲۰۱۸ تنها در طول ۵ ماه ابتدایی خود شاهد بروز پنج سانحه بود که در طی آن ۳۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، این در حالیست که به گفته سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، ایمنی پروازی در حال افزایش است!
بر اساس گزارش که اخیرا در هفتاد و چهارمین ، گردهمایی سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی در سیدنی استرالیا منتشر شد، تعداد تصادفات هوایی به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۰۵ رسیده است.
همچنین بر اساس این گزارش، طی ماه های ژانویه تا مه سال ۲۰۱۸ ، ۱۱٫۱۱ درصد کل حوادث سال ۲۰۱۷ در این دوره زمانی رخ داده است اما بر اساس آمار منتشر شده، تعداد جانباختگان این حوادث بیشتر از کل تلفات سال ۲۰۱۷ بوده که مشکلات مربوط به نیروی محرکه و توربین موتور هواپیما، از عوامل وقوع این حوادث بوده است.
در ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ ، یک فروند هواپیمای منطقه ای آنتونف ۱۴۸ متعلق شرکت هواپیمایی ساراتوف، پس از بر خاستن از فرودگاه دوموددف، در حالی که ۷۱ سرنشین (۶۵ مسافر و ۶ خدمه پرواز) را به همراه داشت، سقوط کرد و تمامی سرنشینانش کشته شدند. البته کارشناسان تا امروز در حال بررسی دلایل وقوع این حادثه هستند با این وجود، نخستین نتایج بررسی نشان داده است که احتمالا بروز اشکال در بازرسی پیش از پرواز (pre-flight check up) از اصلی ترین دلایل تا pitot probe ها ( لوهای اندازه گیری فشار کلی جریان سیال) فعال نشوند.
در ۱۸ فوریه سال جاری میلادی نیز، یک فروند هواپیمای Aatr72 ارتفاع ۴۰۰۰ متری به کوه برخورد و سقوط کرد که موچب شد تمامی ۶۶ مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست بدهند.
بر اساس گزارش اولیه ای که مقامات ایران در خصوص دلایل وقوع این حادثه منتشر کردند یکی از دلایل سقوط این هواپیما عدم پرواز در ارتفاع ایمن توسط خلبان برای رسیدن به فرودگاه یاسوج بوده است.
در حادثه دیگری که در ۱۲ مارچ سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد یک فروند هواپیمای بمیاردیر Q400 متعلق به شرکت هواپیمایی « US BANGLA» در پرواز خود از داکا به کاآپتماندو در فرودگاه دچار سانحه شد و ۵۱ نفر (مسافرین و خدمه پرواز) کشته شده و ۲۰ نفر دیگر از سرنشینان به سختی مجروح شدند. گزارش های اولیه نشان داد که این هواپیما در جهت نادرست نسبت به موقعیت مناسب و تعیین شده فرود آمده و پیش از آتش گرفتن دچار سانحه شده است.
سانحه دیگر به بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ شرکت ساوث وست در آوریل سال میلادی جاری مربوط می شود. این پرواز که از مبدا نیویورک به مقصد دالاس در حال پرواز بود به علت نقص در موتور CFM56 مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه بین المللی فیلادلفیا شد . در این حادثه یک سمت از بدنه هواپیما دچار خسارت شد که باعث شکستن شیشه هواپیما شد. در این حادثه ۱ مسافر به شدت مجروح شد و ۷ مسافر دیگر زخمی شدند.
آخرین سانحه مربوط به سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۲۰۰ هواپیمایی کوبانا بود که در تاریخ ۱۸ماه مه امسال اتفاق افتاد که در جریان آن ۱۱۰ نفر از مسافران کشته شدند. البته هنوز دلیل اصلی وقوع حادثه مشخص نیست. شرکت هواپیمایی کوبانا این هواپیما را از شرکت مکزیکی گلوبال ایر اجاره کرده شده بود.

به گفته گیلبرتو لوپز لیر ، نایب رئیس ایمنی پرواز و عملیات پروازی سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی ، بررسی یکساله نتایج علل بروز سوانح هوایی به تنهایی نمی تواند ، کافی باشد. به عقیده لوپز لیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، لازم است تا حداقل پنج سال شمایل کلیه سوانح هوانوردی بررسی شود.
به گفته وی :«این که در طول یک سال تعداد سوانح هوایی بیشتر شده باشد به این معنا نیست که کل قضیه دچار معضل غیر قابل حل شده است».
نایب رئیس ایمنی پرواز و عملیات پروازی سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی گفت: متاسفانه امسال با توجه به سوانح رخ داده، سال بسیار پیچیده ای برای آقای مهندس در جهان بود و ما در حال جمع آوری اطلاعات درباره تمامی اتفاقاتی که امسال افتاده هستیم تا با بررسی این سوانح به دنبال روش های جایگزین مناسب باشیم.»
نکته بسیار مهمی که صحبت های لوپز لیر به آن اشاره شده بود، سال کاهش آمار سوانح هوایی در سال ۲۰۱۲ بود؛ به طوری که شرکت های هواپیمایی که با سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) همکاری می کنند ، کمترین میزان تلفات (چیزی در حدود ۰٫۵ سانحه از هر یک میلیون) را گزارش دادند.
همچنین در سال ۲۰۱۷ ، ۴۵ سانحه هوایی اتفاق افتاد که تنها در ۶ مورد جراحت های شدید گزارش شده و ۱۹ کشته داشت.