آقای مهندس

  • تاریخ : ۱ام مرداد ۱۳۹۷

وقتی درباره خلبان و یا به طور کلی رشته خلبانی فکر می کنیم، احتمالا اولین تصویری که از خلبان به ذهن متبادر می شود ، ورود پرواز کاپیتان داخل هواپیما برای انجام پرواز است و البته مسافران هم در قسمتی از این تصویر حضور دارند. اما خلبان های دیگری نیز هستند که در طول پرواز هیچ مسافری را جا به جا نمی کنند.
علاوه خلبانان هواپیماهای مسافربری افرادی هستند که هواپیما باری (Cargo) می رانند. حمل و نقل هوایی صنعت بسیار پر ارزشی است که حدود ۳۵ درصد از کل تجارت جهان را از طریق آسمان جابه جا می کند. اما ، شغل یک خلبان هواپیمای باری ممکن است کمی برای ما مبهم باشد. البته هنگامی که از هوانوردی صحبت می کنیم، هواپیماهای کارگو (باربری) دقیقا مانند هواپیماهای مسافربری ،متعلق به تجارت هوایی می شوند. با این حال، سوال هایی هست ، که معمولا زمانی درباره خلبان های هواپیما های باری ظاهر می شوند. اینکه آیا آنها از نظر سلامتی شرایط سخت گیرانه ای ندارند؟ چه مجوزها،مدارک و چه تجربیاتی باید داشته باشند؟ شرایط کاری و حقوق آنها چگونه خواهد بود؟ و مسائل دیگر… این ها پاسخ هایی است که ما برای شما آماده کردیم تا باشرایط این حرفه بیش از پیش آشنا شوید.

لایسنس های لازم :
همه خلبان ها ، چه مسافری و چه باری، هر دو اهداف و ماموریت های یکسانی دارند، جابه جا کردن ایمن آنچه در هواپیماست ، از مبدا به مقصد. برای همین است که آموزش و مهارت های پروازی ها آنها کاملا یکسان است. بنابراین وقتی که شما تصمیم می گیرید خلبان مسافری یا باری شوید، باید تمام لایسنس لازم را به دست بیاورید. این روند از سه مسیر اصلی قابل دسترسی است Cadet modular, , Integrated , .

برای مثال ، با انتخاب کردن برنامه CPL (Commercial Pilot licenses) میتوانید درس ها را به ماژول ها تقسیم بندی کنید. در این برنامه درسی، در ابتدا PPL ( Private Pilot License) و سپس شما باید دوره تئوری ATPL را بگذرانید. انتخاب دوم این است که integrated ATPL(A) را برای دسترسی به frozen ATPL انتخاب کیند. این برنامه فشرده هست و در نتیجه برای گرفتن تایپ های پروازی روش سریع تری هم محسوب می شود.
با این حال، به دست آوردن برنامه cadet خلبانی ، در یک ایرلاین امن ترین راه برای اتمام دوره آموزشی شماست.
این همان برنامه ATPL است که برای لایسنس های خلبانی استفاده می شود . برتری اصلی این برنامه از نظر کاری این است که برای ایرلاین ها نوعی تضمین کننده مراحل استخدامی شما حتی قبل از اتمام دوره آموزشیست.

شرایط پزشکی :
برای خلبان شدن شما باید گواهی نامه پزشکی اولین کلاس EASA را دریافت کنید.
این گواهی نامه شامل ملزومات اجباری (چه هواپیمای باری و چه مسافری) است که در واقع هر دو پروازهای تجاری محسوب می شوند. و از آنجایی لازم است تا خلبان به طور متناوب در ارزیابی های پزشکی دوره ای قرار بگیرد ، باید سبک زندگی سالمی رو برای شغل طولانی مدت خود انتخاب کند.

ساعات پروازی مورد نیاز :
هر ایرلاین مقررات پروازی منحصر به خود را دارند. میزان ساعت پروازی قانونی خلبان یک هواپیمای باری دقیقا به اندازه هواپیمای مسافربری است و این عدد در هر ایرلاینی متفاوت است.برای مثال بزرگترین سرویس پیک جهان شرکت DHL ترجیح می دهد کاندیداهای جایگاه FO را با خلبان های حرفه ای خود که بالای ۱۰۰۰ ساعت پرواز دارند ،انجام دهد. شرکت بزرگ پشتیبانی کالا UPS طی حکمی تنها به خلبان هایی که بالای ۱۵۰۰ ساعت پرواز دارند اختیار First Officer میدهد.
بر طبق بررسی آمار موقعیت های شغلی که در سایت pilotjobs.io ارائه شده است، میزان کل ساعت پرواز TT(total flight time) لازم بسته به ایرلاین متفاوت است. بعضی از ایرلاین ها از بین داوطلبان خود ۲۵۰۰ ساعت پروازی TT و برخی دیگر بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ TTرا در نظر می گیرند.
برای نشستن بر روی صندلی کاپیتان هواپیمای باری ملزومات کاملا متفاوتی به کار برده می شود. که باید حداقل ۵۰۰۰ TT برای خلبانی داشته باشید. و همانطور که متوجه شدید، مهم نیست که شما مسافر جابه جا می کنید یا بار ، شما باید به اندازه کافی ساعت پروازی ذخیره کنید.

انواع هواپیماها :
هر دو خلبان هواپیمای مسافری و باری از نوع هواپیماهای بال-ثابت (fixed-wing) پرواز میکنند از جمله این هواپیماها که با آنها آشنایی دارید :بوئینگ ۷۳۷ ، ۷۴۷ ،۷۶۷ ، ۷۷۷ و ایرباس A300 ، A320 ، A330 و …) هستند. تایپ هواپیما به طور مشخص به ایرلاین مربوط می شود. بیشتر شرکت های باربری (freight) ترجیح دارند از انواع محبوب بویینگ و ایرباس استفاده کنند، از همان نوعی که در هواپیماهای مسافربری ها استفاده می شود. در واقع تقریبا همه پرواز های باری مشتق یا تبدیل شده پرواز های مسافربری هستند و معمولا طوری طراحی شده اند تا کارایی حمل بار داشته باشند.

شرکت DHL بیشتر از بوئینگ ۷۵۷-۲۰۰f و ایرباس A300-600RF خود برای سفرهای اروپایی استفاده میکند. شرکت UPS دومین استفاده کننده از ایرباس های A300 است و همچنین از ۷۵۷-۲۰۰PF بهره میبرد. FedEx شرکت هواپیمایی باری آمریکا نیز طرفدار ۷۵۷-۲۰۰SF و ایرباس A300-600 RF است. شرکت های رده متوسط در اروپا نیز بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 را برای مسیر های کوتاه و متوسط خود انتخاب کرده اند.
همانطور که مشخص است، بسیاری از هواپیماهای باری دقیقا مثل هواپیماهای مسافربری است.
بعضی اوقات شما یک هواپیمای غول پیکر مییبنید که به طور خاص برای کارایی باری ساخته شده است. آنتونوف AN-255 توانایی حمل ۲۸۰ تن بار دارد و بوئینگ ۷۴۷ dreamlifter دارای ظرفیت ۱۱۳۴ تنی است

 

منبع : baatraining.com