آقای مهندس

  • تاریخ : ۲۲ام دی ۱۳۹۷


خانه تئاتر اعلام کرد در همین رابطه گردهمایی ای را در اعتراض مدنی به مشکلات صنفی برگزار خواهد کرد. به نظر می رسد اتفاقات ناخوشایند اخیر که دامنگیر تئاتر شده اهالی این هنر را وادار به واکنش کرد. بهروز غریب‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با «ایران» از مسائلی که امروز بر سر راه تئاتر قرار گرفته می‌گوید و معتقد است: «هر اثری از فیلم، کتاب و تئاتر اگر نظرات موافق و مخالف داشته باشد یعنی مورد توجه قرار گرفته و دامن زدن به یک موضوع نه تنها مانعی بر سر راه آن نیست، بلکه کمک می‌کند آن اثر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.» او با رد این نظریه که برخی معتقدند تئاتر در جایگاه مظلومیت قرار گرفته، می‌گوید: با وجود اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده نباید فکر کنیم تئاتر مظلوم واقع شده و عده‌ای دارند آن را نابود می‌کنند. سال ۱۳۷۵ نمایش «بینوایان» را روی صحنه بردم و مورد هجمه قرار گرفتم. اثری که هنوز هم جامعه تئاتری معتقد است نظیر آن روی صحنه نیامده است. در حالی که در فضای رسانه‌ای آن زمان نهایت بی‌عدالتی درباره این کار صورت گرفت و هیچ کسی نیامد بگوید چرا این اثر را می‌کوبید؟ معتقد بودم اثر کار خود را انجام می‌دهد و نیاز به دفاع‌ ندارد. آن زمان فضای مجازی نبود. کی به داد ما رسید؟ خود اثر. یعنی خود نمایش مدافع خودش شد. این بازی‌های رسانه‌ای تأثیری که گذاشتند این بود که نگاه مردم به سمت اثر بیشتر جلب شود.»


غریب‌پور با این توضیح که تبلیغات منفی که علیه تئاتر صورت می‌گیرد تأثیر معکوس در جذب مخاطب دارد و موجب حریص شدن تماشاگر می‌شود، از زاویه‌ای دیگر به این حواشی می‌پردازد و آن را به نفع تئاتر می‌داند. او می‌گوید: «مطمئن باشیم مخاطب به جای آنکه متأسف شود چرا این اتفاق در تئاتر افتاده و چرا این رقص در فلان نمایش اجرا شده به‌عنوان تماشاگر دنبال این می‌گردد تا اثری مشابه پیدا کند و ببیند.


وقتی عده‌ای را برای دیدن حریص کردیم مطمئن باشیم نویسنده و آن افرادی که علیه کاری با یک تصمیم‌گیری شیطنت‌آمیز دست به قلم بردند یا تصویری ساختند آنها هستند که ضرر می‌کنند.» او با بیان اینکه برخی  تئاترها برای جلب مخاطب دست به هر کاری می‌زنند، تصریح کرد: آثاری مورد قبول هستند که بتوانند ارزش‌های حداقلی اثر هنری را داشته باشند و کارگردان مدافع اثر خود باشد. غریب‌پور این فکر که با حاشیه‌سازی می‌توان تئاتر را از ریشه کند، «آب در هاون کوبیدن» می‌داند و بر این باور است که «اگر هنری جایگاه خودش را در جامعه پیدا کرد اگر صدهزار نقد مخالف هم نوشته شود آن هنر از بین نمی‌رود.


بنابراین نگران این گونه مسائل نیستم و معتقدم اگر اثری، هنری و مردمی باشد به طور حتم جایگاه خودش را نزد مردم پیدا می‌کند حتی اگر تمام بودجه‌های دولتی را حذف کنند آن هنر باز سرپا می‌ماند.» غریب‌پور با تأکید بر اینکه باید به تئاتر حق حیات داد، گفت: فضای مجازی ارزش چندانی ندارد. بیش از چهار سال پیش در فیس‌بوک صفحه‌ای باز شده بود به اسم «غریب ‌پور کشون». وقتی شنیدم فقط تعجبم این بود چرا من را اینقدر بزرگ می‌کنند؟ در حالی که زورشان به من نمی‌رسید و می‌خواستند آثار مرا نابود کنند؛ دیدند به نتیجه‌ای نرسیدند خودشان صفحه را بستند. آن موقع هم هیچ کجا ننوشت چرا این صفحه باز شده؟ همه چیز قانون دارد و باید براساس قانون عمل شود. مرکز هنرهای نمایشی و معاونت‌های هنری و مطبوعاتی وظایفی در این رابطه به عهده دارند و به هیچ وجه نباید تحت تأثیر چند لیچار قرار بگیرند.