آقای مهندس

  • تاریخ : ۱۷ام آبان ۱۳۹۷


ناصر قناعتی: سریال «بازی نقاب ‌ها» به کارگردانی سیروس حسن ‌پور و تهیه ‌کنندگی علی مهام این شب ها از شبکه دو سیما روی آنتن می ‌رود. به همین منظور به گفت و گو با کارگردانی پرداختیم که در کارنامه اش آثار و مجموعه های مختلفی وجود دارد و در سریال جدیدش نیز داستان دو طایفه ترکمن را به تصویر درمی آورد.


سیروس حسن پور درباره دلیل انتخاب این سریال برای کارگردانی به آقای مهندس گفت: طرح این سریال از طرف آقای مهام به تلویزیون ارائه شد و خوشبختانه مورد قبول هم قرار گرفت. من از این طرح خوشم می آمد و همیشه دغدغه تولید مجموعه هایی درباره اقوام ایرانی را داشتم و به همین دلیل فرصت خوبی بود تا بتوانم با مخاطبان تلویزیونی کار کنم. پیگیری و نگارش و تصویب فیلمنامه به روال همیشگی طی شد و در نهایت هم کار کلید خورد و این روزها هم که در حال پخش از شبکه دو است.


کارگردان قدیمی سینمای ایران درباره علاقه اش به فضای غیرآپارتمانی و غیرشهری گفت: من قبلا هم در کارهایم فیلم هایی با فضای غیرشهری و روستایی را نشان داده بودم و کلا روحیه ام ساخت این موقعیت جغرافیایی است. در واقع جهان قصه در فضایی بود که من دوست داشتم و قصه «بازی نقاب ها» گرم بود و من را علاقمند کرد. شاید همین موضوع در تهران می گذشت و به من پیشنهاد می شد، نمی پذیرفتم. چون این قصه ها فضای خاص خود را می طلبد و برای یک فیلمساز المان هایی دارد که می تواند او را جذب کند.


سیروس حسن پور درباره آثاری که درباره اقوام ایرانی است، گفت: به نظر من در زمینه داستان های شهری آثار زیادی داریم که خوب هم کار می کنند ولی به نظرم مخاطب دوست دارد که نوع دیگری از زندگی هموطنانش را ببیند. از این نظر جای قصه هایی درباره اقوام مختلف در تلویزیون و سینمای ایران خالی است. در صورتی که ما اقوام متعدد و متنوعی داریم که از روحیه و شرایط متفاوتی برخوردارند و خیلی خوب است که مخاطبان بدانند شکل زندگی آن ها چه شکلی است. ما در گذشته سریال های خوبی مثل «روزی روزگاری» را در تلویزیون داشتیم که مردم خیلی استقبال کردند و ماندگار شد. به نظرم زندگی اقوام ایرانی ظرفیت زیادی برای طرح کردن دارد و باید بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی در قالب درام های سینمایی یا تلویزیونی استفاده کنیم.


کارگردان سریال در حال پخش شبکه دو درباره میزان استقبال مخاطبان از این سریال گفت: سلیقه مخاطبان مختلف است و بعضی ها دوست دارند داستان های شهری را ببینند و بعضی ها هم سلیقه شان جوری است که زندگی روستایی را می پسندند. نمی شود که دسته بندی کرد و هر مخاطبی سراغ سلیقه خودش می رود. طبقه بندی مخاطبان درست نیست اما کارکردن در هر کدام از فضاها متفاوت است و کارگردان باید بتواند فضای آن مناظق را به خوبی دربیاورد و ما هم در سریال «بازی نقاب ها» سعی کردم این بومی گرایی را نشان دهیم.


وی افزود: ما تا آخرین مرحله برای آماده سازی داستان تحقیق می کردیم و سعی کردیم اطلاعات لازم را درباره قوم ترکمن به دست بیاوریم. خودم هم قبلا مشابه چنین فضاهای را کار کرده بودم و مثلا یک سریال ۱۳ قسمتی برای تلویزیون ساخته بودم و درباره عشایر هم کار کردم و فضای این سریال به من نزدیک بود.


سیروس حسن پور در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از سریال هایی که دنبال حاشیه نیستند، نمی توانند بازتاب بیشتری پیدا کنند، گفت: من اصولا در فیلمسازی دنبال حاشیه نیستم اما کاملا می دانم منظورتان چیست و در گذشته سریال هایی بودند که با رفتارهای رسانه ای سعی می کردند برای خود مخاطب بیاورند اما ما مثل بعضی ها برای جذب مخاطب دنبال حاشیه نیستیم دلایل مختلفی برای ایجاد حاشیه وجود دارد و مثلا امکان دارد که می خواهند ضعف خود را با این حاشیه ها بپوشانند. به نظرم اگر کار خوبی باشد خود به خود دیده می شود و نیاز به ایجاد حاشیه نیست. مهم تاثیرگذاری یک سریال است و با جنجال تنها به شکل موقتی می توان مخاطب پیدا کرد. مثلا می توانستیم برای سریال «بازی نقاب ها» کاری کنیم که مردم ترکمن معترض شوند و همین مساله باعث شود که توجهات جمع شود اما برای من مهم بود که با احترام به این قوم نگاه کنم و همین که این سریال تا به حال به سلامت جلو آمده است و اعتراضی نداشتیم، نشان می دهد که از طرف مخاطب ساختارشکنی شده و تحمل شان بالا رفته است. خدای ناکرده اگر کار ما متوقف می شد و مثل بعضی از سریال های قبلی اعتراضاتی پیش می آمد، برای من مطلوب نبود. مهم این است که یک مجموعه تلویزیونی به مخاطبان خود احترام بگذارد و به جای دنبال کردن حاشیه دنبال این باشد که کار با کیفیتی پیش روی مخاطب بگذارد